Jodas ir maisto produktai, kuriuose jo gausu

Daugiausia jodo yra jūrinės kilmės maisto produktuose, pavyzdžiui, skumbrėse ar midijose. Tačiau jodo gausu ir kituose maisto produktuose, pavyzdžiui, joduotoje druskoje, piene ir kiaušiniuose. Taip pat svarbu žinoti, kad jodo kiekis daržovėse ir vaisiuose yra labai mažas.

Jodas svarbus skydliaukės hormonų, kurie svarbūs augimui ir vystymuisi, gamybai, taip pat kai kurių medžiagų apykaitos procesų organizme kontrolei. Jodo trūkumas gali sukelti vadinamąją gūžį, taip pat hormonų trūkumą, kuris sunkiais atvejais vaikui gali sukelti kretinizmą. Dėl šios priežasties į mitybą būtina įtraukti jodo.

Jodo funkcija

Jodo funkcija – reguliuoti skydliaukės hormonų gamybą. Jodas taip pat padeda nėštumo metu, palaikydamas kūdikio smegenų ir nervų sistemos augimo ir vystymosi medžiagų apykaitos procesų pusiausvyrą nuo 15 nėštumo savaitės iki 3 metų amžiaus. Tačiau nėščiosios turėtų vengti vartoti kai kuriuos maisto produktus, kuriuose gausu jodo, ypač žalias arba nepakankamai termiškai apdorotas jūros gėrybes ir alų, nes jie taip pat kelia pavojų nėštumui.
Be to, jodas reguliuoja kai kuriuos medžiagų apykaitos procesus, pavyzdžiui, energijos gamybą ir kraujyje susikaupusių riebalų suvartojimą. Taigi manoma, kad jodas gali turėti antioksidacinį poveikį organizmui, tačiau šiam ryšiui patvirtinti reikalingi papildomi tyrimai.

Maisto produktų, kuriuose gausu jodo, sąrašas

Gyvūninės kilmės maisto produktaiSvoris (g)Jodas vienoje porcijoje
Skumbrė150255 µg
Midijos150180 µg
Menkės150165 µg
Lašiša150107 µg
Europinė jūrų lydekos150100 µg
Pienas56086 µg
Jūrinė lydekos7575 µg
Sardinės pomidorų padaže10064 µg
Krevetės15062 µg
Silkė15048 µg
Alus56045 µg
Kiaušiniai7037 µg
Upėtakiai1502 µg
Kepenys15022 µg
Šoninė15018 µg
Sūris4018 µg
Tunas15021 µg
Inkstai15042 µg
Plekšnė10030 µg
Augalinės kilmės maisto produktaiSvoris arba matas (g)Jodas vienoje porcijoje
Vakame dumbliai1004200 µg
Kombu1 g arba 1 lapas2984 µg
Nori1 g arba 1 lapas30 µg
Plačiosios pupelės (Phaseolus lunatus)1 puodelis16 µg
Džiovintos slyvos5 vienetai13 µg
Bananai150 g3 µg
Joduota druska5 g284 µg

Kai kurie maisto produktai, pavyzdžiui, morkos, žiediniai kopūstai, kukurūzai, manijokas ir bambukų ūgliai, mažina jodo įsisavinimą organizme, todėl sergant gūžiu ar esant mažam jodo kiekiui šių maisto produktų reikėtų vengti.

Be to, kai kurie maisto papildai, pavyzdžiui, spirulina, gali turėti įtakos skydliaukei, todėl, jei asmuo serga su skydliauke susijusia liga, prieš vartojant bet kokį papildą rekomenduojama kreiptis į gydytoją arba dietologą.

Paros jodo rekomendacija

Toliau pateiktoje lentelėje nurodyta rekomenduojama jodo paros norma skirtingais gyvenimo etapais:

AmžiusRekomendacija
Iki 1 metų90 µg per dieną arba 15 µg/kg per dieną
Nuo 1 iki 6 metų90 µg per dieną arba 6 µg/kg per dieną
Nuo 7 iki 12 metų120 μg/kg per dieną arba 4 μg/kg per dieną
Nuo 13 iki 18 metų150 μg/kg per dieną arba 2 μg/kg per dieną
Vyresni nei 19 metų100-150 μg/kg per dieną arba 0,8-1,22 μg/kg per dieną
Nėščios moterys200-250 µg per dieną

Jodo trūkumas

Jodo trūkumas organizme gali sukelti gūžį, dėl kurio skydliaukė padidėja, nes liauka priversta dirbti sunkiau, kad surinktų jodą ir sintetintų skydliaukės hormonus. Dėl to gali būti sunku ryti, ant kaklo gali atsirasti gumbų, atsirasti dusulys ir diskomfortas.

Be to, dėl jodo trūkumo gali sutrikti skydliaukės veikla, todėl gali atsirasti hipertirozė arba hipotirozė, t. y. hormonų gamybos sutrikimai.

Vaikams jodo trūkumas gali sukelti gūžį, kognityvinius sunkumus, hipotireozę arba kretinizmą, nes gali būti rimtai paveiktas neurologinis ir smegenų vystymasis.

Jodo perteklius

Per didelis jodo kiekis gali sukelti viduriavimą, pilvo skausmą, pykinimą, vėmimą, tachikardiją, melsvas lūpas ir pirštų galiukus.

Emilia
Labas! Mano vardas Emilia ir man patinka padėti žmonėms atrodyti ir jaustis geriau. Aš eu pagrindinė puslapio Sveikatosvadovas.lt rašytoja ir laikau šį puslapį pastoviai atnaujintą kuriame jūs galite rasti visus reikiamus atsakymus susijusius su jūsu sveikata.

LEAVE A REPLY

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia